نمایش نوار ابزار

یکمین همایش ملی اقتصاد خلاق، شهرهای خلاق، اشتغال خلاق

اندیشکده آصف با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و با حمایت

مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار می­کند:

یکمین همایش ملی اقتصاد خلاق، شهرهای خلاق، اشتغال خلاق

هدف: ترویج شهرهای خلاق به منظور تبدیل ایران اسلامی به قطب صنایع خلاق جهان اسلام

با آنکه روند برپایی همایش­ها و دیگر نشست­های علمی مرتبط با شهرهای خلاق  طی سال­های اخیر، در کشور ما نویدبخش بوده، اما کمتر همایش جامعی که به ویژه به جایگاه شهرهای خلاق در توسعه­‌ی اقتصاد خلاق و اشتغال خلاق بپردازد، در سطح کشور برگزار شده است. یکمین همایش ملی اقتصاد خلاق، شهرهای خلاق، و اشتغال خلاق _ چنانکه از نامش بر می­‌آید _ تضمین  این جامعیت را، که می­تواند دلالت­های ارزشمندی مبنی بر رفع چالش­ها و حل مشکلات فوری و فوتی کشور _ از جمله توسعه‌­ی اقتصاد مقاومتی، بهبود نرخ رشد اقتصادی، و افزایش اشتغال _ داشته باشد، نشانه گرفته است. از سوی دیگر، کشور در شرایط کنونی نیازمند یک چشم‌انداز بلندمدت شفاف، باورپذیر، و متناسب با «موج چهارم» است. به عقیده‌ی مجری اصلی همایش (اندیشکده­آصف) این چشم­انداز می­تواند چنین باشد: «ایران اسلامی؛ قطب صنایع خلاق جهان اسلام»؛ چشم‌اندازی که می‌تواند در افق ۱۴۲۰ با قدری تلاش و به طور کامل تحقق یابد.

شهر خلاق چیست و از کجا پدید آمده است؟

برای آنکه بدانیم شهر خلاق چیست، و سرچشمه­‌ی آن کجاست، باید «موج چهارم» را بررسی و در واقع پیش‌بینی نماییم. اندیشکده‌ی صنعت و فناوری (آصف) نخستین منبعی در کشور و بلکه در جهان بود که در اواخر دهه­‌ی هفتاد ه.ش (سال ۱۳۷۹) موج چهارم را به عنوان «عصر فرهنگی و صنایع فرهنگی» یا «عصر خلاقیت و صنایع خلاق» پیش‌بینی کرد. این پیش‌بینی اساساً ریشه در این روند جهانی داشت و کماکان دارد که از آغاز دهه­‌ی نودم به این سو «عصر نرمینگی» در جهان آغاز شده است.

عصر نرمینگی معلول روند جهانیِ غلبه­‌ی فناوری­های نرم بر فناوری­های سخت است.

چنانکه می­دانیم فناوری­های سخت فناوری­هایی هستند که ریشه در علوم طبیعی هم‌چون    فیزیک، شیمی، زیست شناسی و مانند آن­ها را دارند.

این فناوری­ها به این خاطر سخت نامیده می­شوند که هدف آن­ها تضمین سلطه­‌ی آدمی بر طبیعت به مثابه‌ی موجودی مادی و سخت است. از سوی دیگر فناوری­های نرم به آن گروه از فناوری­ها اطلاق می­شود که ریشه در «علوم انسانی» دارند. نمونه­­‌هایی از فناوری­های نرم عبارتند از: فناوری فرهنگی، فناوری­های کسب وکار و تجارت، فناوری­های مدیریت/ رهبری، فناوری­های آینده‌پژوهی/ آینده‌نگاری، فناوری­های توسعه اجتماعی، فناوری­های سیاسی به ویژه فناوری حکمرانی، و مانند آنها. این فناوری­ها به این دلیل فناوری نرم نامیده می‌شوند که با «انسان» سروکار دارند.

به این ترتیب و همانطور که شکل ۱ نشان می­دهد، علوم و فناوری‌­ها به دو دسته­‌ی کلی تقسیم می‌شوند: علوم و فناوری­های سخت، و علوم و فناوری­های نرم، که کارکردهای متفاوتی دارند.

­­­

شکل ۱. انواع علوم و فناوری

غلبه­‌ی فناوری­های نرم به ۲ معناست:

نخست این‌که، فناوری­های نرم به منبع مزیت رقابتی ملت­ها تبدیل شده‌اند. دیگر، هم‌چون گذشته، فناوری‌­های سخت منبع ایجاد مزیت رقابتی برای ملت­ها نیستند. دوم این‌که؛ فناوری­های نرم به مهم­ترین عامل برای افزایش بهره­وری فناوری­های سخت تبدیل شده­اند[۱]، به عنوان مثال، این فناوری­های مدیریت/ رهبری در سطح شرکت­هاست که موجب افزایش بهره‌وری فناوری­های سخت می­شود. این نکته از منظر توسعه­‌ی ملی حائز اهمیت ویژه است. امروز در کشور ما برای رهایی از تنگناهای توسعه­ای موجود خود باید بر «دکترین آمورش تعالی‌بخش» تاکید نماید.

در غیر این­صورت کشور ما یا باید قید توسعه و پیشرفت را بزند، یا آماده باشد که هزینه‌­های گزافی را، همراه با تاخیرهای فرساینده، برای دستیابی به توسعه و پیشرفت بپردازد. (آموزش تعالی‌بخش یک فناوری پیشرفته­‌ی نرم است، که کشور ما در حال حاضر از آن بی‌بهره است).

در میان مجموعه فناوری­های نرم، فناوری­های فرهنگی از جایگاه و اهمیت ویژه­ای برخوردارند. آن‌ها قلب فناوری­های نرم را تشکیل می­دهند. (شکل ۲را ببینید). به همین خاطر، می­توان موج چهارم را عصر فرهنگ و فناوری­های فرهنگی نامید.[۲]

شکل ۲٫ فناوری‌های فرهنگی قلب فناوری‌های نرم را تشگیل می‌دهند

بذر موج چهارم در حقیقت از سال ۱۹۸۰م در فرانسه کاشته شده است؛ و آن زمانی بود که دولت فرانسه به اهمیت اقتصادی _ ­اجتماعی «صنایع» فرهنگی پی برد، و به دنبال آن یونسکو نیز بر اهمیت اقتصادی _ اجتماعی این صنایع در دنیای آینده صحه نهاد.[۳]

ظهور عصر فرهنگ و صنایع فرهنگی در جهان پیشرفته و به مثابه‌ی موج چهارم تافلری به این معناست که فرهنگ برای کشورها و اقتصادهای امروز و آینده دیگر «مرکز هزینه» نیست، بلکه «منبع اصلی» تولید ثروت و مزیت رقابتی به شمار می­‌آید. و فرهنگ از طریق فرهنگی است که به انواع ثروت اقتصادی و اجتماعی[۴] تبدیل می­شود.

از سوی دیگر می­دانیم که صنایع فرهنگی قلب صنایع خلاق را تشکیل می­دهد. (شکل ۳).

شکل ۳٫ رابطه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی

البته در مورد رابطه­‌ی صنایع فرهنگی و صنایع خلاق اجماع جهانی وجود ندارد. بعضی­ها صنایع فرهنگی را با صنایع خلاق یکی می­دانند و بعضی‌ها صنایع خلاق را بیشتر از صنایع فرهنگی تعریف می­کنند. با این همه، رابطه­‌ی تنگاتنگ صنایع فرهنگی و صنایع خلاق به ما این اجازه را می­دهد که موج چهارم را عصر خلاقیت و صنایع خلاق نیز بنامیم و بدانیم.

علاوه بر پیش‌بینی آصف از موج چهارم، به تازگی پیش­بینی دیگری از سوی دکتر سهیل عنایت‌الله، آینده‌پژوه شهیر پاکستانی، نیز انجام شده، ولی موج چهارم را عصر معنویت پیش‌بینی می‌کند.

اگر شما موج چهارم را عصر خلاقیت و صنایع خلاق بدانید، منظورتان این است که ثروت و قدرت در این عصر از طریق صنایع خلاق (یا فرقی نمی­کند که بگوییم صنایع فرهنگی) ایجاد می­شود. حال اگر موج چهارم عصر معنویت باشد، قدرت و ثروت در این عصر از چه راهی خلق می­شود؟ واضح است: از طریق معنویت و کسب‌وکارهای معنوی. اما کسب‌وکارهای معنوی کدامند؟ کسب‌وکارهای معنوی به کسب‌وکارهایی گفته می­شود که محصولات/ خدمات معنوی تولید و عرضه می­کنند، این­گونه محصولات/ خدمات تنها توسط صنایع فرهنگی (و یا اگر موسّع سخن بگوییم توسط صنایع خلاق) تولید می­شوند، این است که پیش­بینی عنایت‌الله تفاوتی با پیش­بینی آصف از موج چهارم ندارد.

حال پرسش این است که شهرهای خلاق _ یا همان «شهرهای فرهنگی» _ از کجا پدید آمده­اند؟

مسئله این است که وقتی موج جدیدی _ از نوع موج­های تافلری _ شکل می­گیرد، مُهر خود را بر تمامی ساختارهای جامعه می­کوبد. به­طور مشخص، در موج چهارم ما با مفاهیم زیر سروکار داریم:

  • جامعه­‌ی خلاق (ملت خلاق)
  • اقتصاد خلاق (= فرهنگی)
  • شهرهای خلاق(= فرهنگی)
  • سازمان­های خلاق
  • خانواده­‌های خلاق
  • کارکنان خلاق

همان­طور که مثلا موج دوم (عصر صنعتی) به ظهور شهرهای صنعتی انجامید، موج چهارم به پدیداری شهرهای فرهنگی و خلاق انجامیده.

شهرهای خلاق بنا بر تعریف به شهرهایی گفته می­شود که محور توسعه­‌ی اقتصادی _ اجتماعی آن­ها صنایع خلاق است. این شهرها در واقع مرکز شکل­گیری «خوشه‌­های خلاق» هستند که همان خوشه‌­های صنایع خلاق است.

جالب و منطقی این است که اکنون چشم­انداز عموم کشورهای پیشرفته و اقتصادهای نوظهور به ملت­های خلاق یا ملت­های فرهنگی بدل ­شوند. بر همین اساس طبیعی است که ملت­ها برای دست­یابی به کامیابی و موفقیت در موج چهارم باید به ملتی خلاق (یا فرهنگی) تبدیل شود.

  • اقتصاد خلاق چیست و از کجا آمده؟

اقتصاد خلاق نسخه­‌ی اقتصادی جوامع در موج چهارم (عصر خلاقیت) است. اقتصادی که شالوده و پیشران توسعه­‌ی آن را «صنایع خلاق» تشکیل می­دهند.

نکته­‌ی مهم این است که کشور ما می­تواند از لحاظ اقتصادی در موج چهارم به برترین اقتصاد در منطقه­‌ی آسیای جنوب غربی تبدیل شود. این هدف بزرگ به شرطی تحقق می­‌یابد که ایران به قطب صنایع خلاق جهان اسلام تبدیل شود. درست همان­طور که بریتانیا می‌خواهد به قطب صنایع خلاق اروپا بدل شود. این چشم‌انداز بریتانیا در زمان نخست­ وزیری خانم تاچر در انگلستان تصویب شد. تاچر به دنبال احیای هژمونی قرن نوزدهمی بریتانیا به اصطلاح کبیر در هزاره­‌ی سوم بود. اقتصاددانان بریتانیایی پس از بررسی‌های جامعی که در دهه­‌ی نود میلادی در راستای دستیابی به ابن هدف تاچر انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که انگلستان باید به قطب صنایع خلاق قاره­‌ی اروپا تبدیل شود. صنایع خلاق _ به ویژه صنایع فرهنگی _ صنایع هژمونی سازند!

کشور ما برای تبدیل شدن به قطب صنایع خلاق جهان اسلام، دست­کم نیازمند ۱۵شهر خلاق در چهار گوشه­‌ی خویش است: شماری در شمال، شماری در جنوب، شماری در غرب، شماری در شرق و شماری در میانه­‌ی کشور. پاره­ای از این شهرها هم­اکنون بصورت تقریباً باالفعل وجود دارند؛ تهران، مشهد مقدس، قم، شهر ری، و شیراز. شهرهای یزد و تبریز را هم به دلایل میراث گرانسنگی که در آن­ها وجود دارد، می­توان شهرهای خلاق دانست. در مورد مابقی شهرهای خلاق کشور باید به صورتی متوازن از لحاظ جغرافیایی تصمیم گرفت، تا توسعه محدود به شهرها و مناطقی خاص نشود.

  • اشتغال خلاق چیست؟

اشتغال خلاق به نسخه­‌ی مطلوب اشتغال در موج چهارم اشاره دارد. این نوع اشتغال، که منجر به شکل­گیری«طبقه­‌ی خلاق» در جوامع می­شود از دو راه ممکن می­گردد:

  1. توسعه­‌ی صنایع خلاق، که منبع اصلی مشاغل خلاق به شمار می­‌آیند.
  2. گسترش مشاغل خلاق در صنایع غیرخلاق، مانند مشاغل پژوهشی در واحدهای R&D صنایع.

با توجه به بحران اشتغال در کشور، که بویژه دامن دانش‌‌آموختگان رشته‌­های هنر و علوم انسانی را گرفته، توسعه‌­ی اشتغال خلاق از اهمیت راهبردی برخوردار است.

زیرا: اولاً: عمده­‌ی مشاغلی که در صنایع خلاق شکل می­گیرند، نیازمند توانمندی­ها و تخصص­های مرتبط در حوزه­‌های هنر و علوم انسانی هستند.

ثانیاً: ظرفیت اشتغال­زایی صنایع خلاق، مطابق پژوهش­های انجام شده در سنگاپور، و انگلستان، دو تا سه برابر صنایع سخت است[۵] (صنایع سخت همان صنایع کارخانجاتی هستند که از فناوری­های سخت بهره می­گیرند).

  • اقتصاد خلاق: مناسب­ترین گزینه برای شکل­گیری اقتصاد مقاومتی

صنایع خلاق تنها صنایعی هستند که نه به لحاظ ورودی­ها (تجهیزات و مواد اولیه) و نه به لحاظ خروجی‌ها (محصولات/ خدمات) تحریم نمی‌پذیرند. این ویژگی اقتصاد خلاق را به مناسب­ترین گزینه برای برپایی و توسعه­‌ی اقتصاد مقاومتی تبدیل می­کند.

گذشته از این، کشور ما به دلایلی که شرح آن­ها از عهده­­ی این مجال بیرون است، نیازمند نرخ بالای رشد اقتصادی در حد ۷% و حتی بیشتر است تا بتواند به رویاهای بزرگ خود جامه­‌ی عمل بپوشاند. این رشد اقتصادی تنها از طریق تبدیل صنایع خلاق به پیشران و مبنای توسعه­‌ی اقتصادی کشور امکان­پذیر است. مطابق پژوهش­های انجام شده در سنگاپور و انگلستان، نرخ رشد اقتصادی صنایع خلاق سه تا چهار برابر صنایع سخت است[۶].

باتوجه به گستره­‌ی مزیت­های گوناگون و برتر صنایع خلاق، به جرأت می­توان آن­ها را «صنایع جامع» نامید. و از آن­جا که محصولات/ خدمات صنایع خلاق کاملاً جنبه­‌ی ارزشی دارد، و ارزش‌های هر ملت را بازتاب می­دهد، صنایع خلاق باید از اهمیتی حیاتی برای کشور و انقلاب اسلامی برخوردار باشد. پیام انقلاب اسلامی تنها از راه فرآورده­‌های خلاق (= فرهنگی) قابل اشاعه در سطح جهان است؛ آن هم به گونه­ای که کاملاً صلح‌آمیز و فارغ از هر نوع تنش یا درگیری­هایی نظامی یا غیرنظامی.

  • فلسفه­‌ی برپایی یکمین همایش ملی اقتصاد خلاق، شهر­های خلاق، و اشتغال خلاق

این همایش، که مزیت اصلی­اش در«جامعیت» آن است، سه محور اصلی اقتصاد خلاق، شهر­های خلاق و اشتغال خلاق را با تاکید ویژه بر گسترش شهرهای خلاق پوشش می­دهد. از این همایش سه خروجی کلیدی انتظار می­رود:

۱٫ تعیین اقتصاد خلاق به عنوان الگوی یک اقتصاد مقاومتی پیشرفته و پویا

۲٫ بررسی کلی ظرفیت­ها و پتانسیل­های شهرهای موجود در کشور برای تبدیل شدن یه شهرهای خلاق، تا در نهایت بتوان دست­کم ۱۵ شهر خلاق مورد نیاز کشور را شناسایی نمود.

۳٫ پذیرش اشتغال خلاق به عنوان استراتژی­ کلی توسعه­‌ی اشتغال.

خروجی­هایی که یکی از دیگری مهم­تر است.

آصف، ضمن تشکر از همکاری و همراهی معاونت محترم علمی ریاست جهوری و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام، دست دیگر دستگاه­‌ها و نهادها را برای برپایی باشکوه این همایش می‌فشارد.

نکته­‌ی پایانی آنکه همایشی خاص می­تواند و باید در راستای کنگره­‌ی بین‌المللی آینده‌پژوهی و شهرهای آینده دیده شود، که برگزاری آن در دستور کار کمیسیون چشم‌انداز و نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد.


[۱]. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فناوری‌های نرم، کارکردها و انواع آن‌ها

ر،ک: زوئینگ جین،”تحولات جهانی فناوری: پیش به سوی فناوری‌های نرم”، برگردان: رضا حسنوی، شهریار اسلامی

[۲]. به خاطر داشته باشیم که موج چهارم در پی موج سوم که (عصر دانش) است، فرا می‌رسد.

[۳]. صنایع فرهنگی به صورت جمع در مقابل (صنعت فرهنگی) قرار می‌گیرد که آدرنو و همکاران در مکتب فرانکفورت علیه آن موضع منفی داشتند. برای کسب اطلاعات بیشتر ر،ک: فیلیپ اسمیت، “نظریه‌ی فرهنگی”، برگردان: محسن ثلاثی     

[۴] . هر شغل یک ثروت اجتماعی است و اکنون صنایع فرهنگی نه تنها به منبع کلیدی خلق ثروت اقتصادی بلکه به منبع اصلی خلق ثروت اجتماعی  (یعنی اشتغال) نیز در کشورهای پییشرفته و اقتصادی نوپدید تبدیل شده است.

[۵]. برای کسب کسب اطلاعات بیشتر ر.ک:

  • (صنایع خلاق؛ صنایع آینده)، برگردان: رضا کیارزم، سیمین موحد، مرضیه کیقبادی و …، تهران: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۹۳٫

نه[۶]. همان

دیدگاه ها