نمایش نوار ابزار

۱۱ شایستگی کلیدی کارکنان سرآمد

هنگام استخدام کارکنان از این شایستگی‌ها به عنوان “معیار گزینش” استفاده کنید.

مشاغل متفاوت شایستگی­های متفاوتی را می­طلبند. با این وجود ۱۱ شایستگی “عمومی” وجود دارند که برای پیشرفت و موفقیت شغلی در همه­ی مشاغل کلیدی هستند. شرکت­های پیشرو در مصاحبه­های شغلی خود به دنبال این شایستگی­ها در داوطبان استخدام هستند. این شایستگی­ها از طریق پرسش‌نامه­های “شایستگی‌محور” در فرد داوطلب جست‌وجو می­شوند. از این رو بسیار مهم است که در همین آغاز با مفهوم “شایستگی آشنا شویم.

شایستگی چیست؟

احتمالاً شما پرسش­های زیادی در پیوند با این مفهوم کلیدی در ذهنتان دارید. شایستگی[۱] یک “پکیج و بنابر تعریف، عبارت است از: دانش، مهارت­ها، و ویژگی­های شخصیتی لازم برای داشتن عملکردی قابل قبول در یک شغل.

دانش معمولاً از راه تحصیلات دانشگاهی و شرکت در انواع دوره­ها و کارگاه­های آموزشی حاصل می­شود.

مهارت‌ها شامل مجموعه‌ی مهارت‌های فنی یا تخصصی مورد نیاز برای یک شغل است. و ویزگی­های شخصیتی اشاره شده، به خصوصیات شخصیتی و روان‌شناختی فرد اشاره دارند که یک عامل کلیدی در موفقیت شغلی محسوب می­شوند.

۱۱ شایستگی کلیدی مورد نیاز برای پیشرفت و موفقیت شغلی در ادامه می­آیند.

  1. مهارت تصمیم­گیری هوشمندانه

این مهارت شامل توانایی قضاوت دقیق، استوار و مستدل در جهت تصمیم­گیری هوشمندانه است. تصمیم هوشمندانه تصمیمی است که کمترین پشیمانی را به بار آورد.

برای تصمیم­گیری هوشمندانه، فرد باید “ارزش­های بنیادین” سازمان را به خوبی بشناسد و بتواند اطلاعات مورد نیاز برای گرفتن تصمیم را از مجراهای مربوط گرد­آوری و آن­ها را تجزیه و تحلیل نماید.

فرد همچنین باید بتواند قبل از تصمیم­گیری تمام “گزینه­های ممکن” را شناسایی و در نظر بگیرد.

و سرانجام فرد، باید به تصمیمی که می­گیرد، عملاً متعهد باشد و آن را پشت گوش نیندازد.

  • مهارت کار گروهی

کار گروهی یکی از مهارت­های زیرمجموعه­ی ” ابرمهارت ارتباط و شبکه­سازی” است.

این مهارت شامل عناصر زیر است:

  • تعامل موثر با دیگران
  • داشتن توانایی و تمایل به اشتراک­گذاری اطلاعات/ و دریافت اطلاعات از همکاران
  • همکوشی مناسب با گروه
  • حمایت از تصمیم‌های گروهی و ترجیح دادن اهداف گروه بر اهداف شخصی
  • استاندارد­های کاری بالا

افراد توانمند و موفق استاندارد­های کاری بالایی دارند. این بخاطر انتظارات بالایی است که عموماً ازخودشان دارند. این ویژگی شامل عناصر زیر است:

  • تعیین استاندارد­های عملکردی سطح بالا برای خود و تعهد به آن­ها
  • توجه عمیق به جزئیات (= دقت) و تعهد به تمامیت و کمال
  • اهمیت دادن به تمام جنبه­های کار

در واقع فردی با این ویژگی همواره به دنبال کار “حرفه­ای” با استانداردهای بالا است.

  • انگیزه

انگیزه سوخت لازم برای انجام دادن کار­ها و رفتار­های شایسته را تأمین می­کند. انگیزه نشان­دهنده­ی سطح انرژی و اشتیاق در رویکرد به کار است. این ویژگی‌ها شامل ۲ عنصر زیر است:

  • تمایل و تعهد به انجام فعالیت‌های اضافی
  • بالا نگهداشتن سطح خلاقیت و “خود جهت­گیری[۲]؛ اینکه فرد بتواند بدون تکیه بر مدیر، راه خود را در سازمان بیابد و مسیر درست حرکت سازمان را نیز تشخیص دهد.
  • اعتماد

یک شرکت باید بتواند به کارکنان خود اعتماد کند. اعتماد نیازمند عناصر زیر است:

  • اینکه فرد بتواند و بخواهد “مسؤلیت­پذیر و پاسخگو باشد.
  • اینکه فرد کار­ها را با رویکرد­های زمان­بندی‌شده و استوار انجام دهد.
  • تعهد و علاقه­ی قلبی به کار. فردی با این ویژگی کار خود را در ترازوی حقوق و مزایا نمی­نهد. او در وهله­ی نخست برای دل خود و رشد و تعالی روانی کار می‌کند.
  • توانایی حل مسئله­ی خلاق

توانایی حل مسئله یکی از ۱۵ ابرمهارت[۳] مورد نیاز برای موفقیت در کار و زندگی است. این توانایی از سه عنصر زیر ساخته می­شود:

  • گرد­آوری، نظم­دهی و تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات مربوط به یک مسئله
  • برخورداری از “تفکر علّی”؛ تفکری که روابط علت _ معلولی را در مسائل و پدیده­های مختلف درک می­کند.
  • ابداع راه­حل­های مناسب
  • سازگاری و وفقپذیری

وفق‌پذیری یکی از ویژگی‌های بارز افراد باهوش است. زیرا این هوش است که به انسان کمک می­کند تا خود را با محیط­ها و شرایط متغیر سازگار کند. سازگاری نیازمند  2ویژگی زیر است:

  • توانایی وفق دادن خود با محیط کاری متغیر، اولویت­های کاری متغیر و نیازمندی­های سازمانی متغیر.
  • توانایی برقراری ارتباطات موثر با افرادی که همواره رفتارهای متغیری دارند!

وفق‌پذیری در واقع توانایی مواجهه­ی موثر با هر نوع “تغییر” است.

  • توانایی برنامه­ریزی/ سازمان­دهی

چنانکه می­دانیم، برنامه‌ریزی/ و سازمان­دهی ۲ وظیفه از ۴ وظیفه­ی اصلی مدیریت هستند.

کارکنان توانمند ممکن است در سازمان عنوان مدیریت بر دیگران را نداشته باشند، اما باید بتوانند خودشان و فعالیت‌هایشان را شخصاً مدیریت نمایند. به همین خاطر، فرد باید از عهده­ی برنامه­ریزی/ و سازماندهی  فعالیت‌های شخصی خود برآید.

این ۲ توانایی از ۳ عنصر زیر تشکیل می­شود:

  • برنامه‌ریزی/ و سازماندهی امور و مسئولیت­های شغلی برای دستیابی به هدف­های تعیین شده
  • توانایی اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی برای فعالیت­ها. (اولویت­بندی کار­ها و فعالیت‌ها، توانایی بسیار مهمی است)؛ و
  • شناسایی و بهره‌گیری مناسب از “منابع” موجود.
  • ابرمهارت ارتباطات و شبکه‌سازی  

این ابرمهارت یکی دیگر از ۱۵ ابرمهارت طلایی برای موفقیت در کار و زندگی است و به اختصار شامل شش توانایی زیر است:

  • توانایی بیان ایده‌ها به صورت اثربخش
  • توانایی “خود _ بیانگری”
  • توانایی طبقه‌بندی و انتقال مناسب اطلاعات به افراد ذیصلاح
  • توانایی گوش دادن فعالانه
  • توانایی همدلی با دیگران
  • توانایی شبکه‌سازی، که باعث افزایش دانش و توانایی­های فرد می­شود.
  • امانت­داری

این ویژگی فوق­العاده ارزشمند، شامل رفتارهای زیر است:

  • به اشتراک گذاشتن کامل و دقیق اطلاعات با سایر همکاران
  • محرمانه نگهداشتن اطلاعاتی که باید محرمانه نگهداشته شوند
  • پای­بندی به تعهدات شخصی، و
  • وفاداری به سیاست‌ها و رویه­های سازمانی
  • تاب­آوری در تنش­ها و چالش­ها

تاب­آوری در تنش­ها و چالش­ها در سازمان­های پیچیده و متغیر امروز، نه­تنها یک نیاز شغلی، که یک ضرورت اساسی برای سلامت روانی و جسمی نیز هست. این ویژگی­ها شامل مهار چهار توانایی زیر است:

  • نمایش و بروز قابلیت بازگشت به وضعیت احساسی طبیعی. هنگام بروز تنش و چالش ممکن است انسان برافروخته و از حالت احساسی طبیعی خارج شود. لذا مهم است که فرد بتواند سریعاً به حالت طبیعی بازگردد.
  • توانایی تحمل فشارهای مداوم
  • توانایی رویارویی با موقعیت­های کاری دشوار و چالشی، در عین آنکه سطح عملکرد شغلی فرد حفظ شود، و
  • توانایی دریافت کمک از دیگران و استفاده­ی مناسب از شیوه‌های رفتار­های متقابل

چگونه این شایستگی­ها را در فرد داوطلب جست‌وجو کنیم؟

این کار از طریق پرسیدن پرسش‌های “شایستگی‌محور” و یا پرسش­های طراحی‌شده برای مصاحبه­ی “رفتارمحور” از متقاضی امکان‌پذیر است.

یک پرسش مصاحبه­ای شایستگی‌محور به این صورت است که از داوطلب استخدام می­خواهیم که یک مثال رفتاری از مواقعی که آن شایستگی را در گذشته از خود نشان داده، بزند. برای مثال: اگر بخواهیم توانایی حل مسئله را در فرد محک بزنیم، می­توانیم از داوطلب بپرسیم: “در رابطه با آخرین مسئله­ای که با آن درگیر بودی صحبت کن. چه گام­هایی را به ترتیب اولویت برای حل آن مسئله برداشتی؟”.

هرگاه بخواهیم از طریق پرسش‌نامه­های شایستگی‌محور در صدد ارزیابی شایستگی‌های فرد داوطلب برآییم، باید این پرسشنامه از قبل و با دقت طراحی و آماده شده باشد و چناچه می­خواهیم از طریق مصاحبه با فرد داوطلب، این شایستگی­ها را در او جست‌وجو کنیم، مصاحبه­گر خود باید در سطح بالایی واجد این شایستگی­ها باشد!

این نوشته توسط مهندس عقیل ملکی فر و مهندس علیرضا شانه چی به رشته تحریر درآورده شده است.


[۱]. competency

[۲]. self direction

۳٫ درباره­ی این ابرمهارت­ها به زودی خواهیم نوشت (اشاءالله).

دیدگاه ها